Vandretur langs "Kilen"

På vej "Kilen" rundt!!

Turen "Kilen rundt" skal opleves og starte fra rastepladsen nord for Struer og ende i Struer

Fra Bremdal Camping går du mod Bremdal by. Efter ca 100 skridt skal du til venstre og følge en sti, der fører gennem en gangtunnel mod rastepladsen på hovedvejen.
For enden af rasterpladsen finder du skiltet med stien mod Resenborg plantage

Første fase går til Resenborg Plantage.
1 time og 10 min + tilbagetur

Vil man hele vejen rundt om "Kilen", skal man afse 4 timer og 40 minutter til vandringen

Når først man er kommet ind på stien, varer det ikke længe før civilisationens støj bliver erstattet af naturens egne lyde.

Bevoksningen og landskabet ændrer sig konstant gennem hele vandreturen

Overalt med nogle få undtagelser er der lavet gangbroer over åbne vandløb, så man kan komme tørskoet over på den anden side.

Men tag alligevel godt fodtøj på, for der kan være fugtige steder der skal forceres, hvis der er faldet regn dagen i forvejen

Når først man er kommet ind i Skoven, kommer man til en åben plads, hvor der er indrettet et bålsted.

Hvis man umiddelbart derefter følger en sti der går til højre (ca 50 mtr), så kommer man op til en spejderhytte, hvor man kan nyde udsigten over "Kilen". Spejderhytten er opført mellem 1970-1975 af Sct. Georgs Gildernes Spejdere

Længere inde i skoven kommer man forbi en tomt, hvor der oprindelig har været et udskænkningssted for borgerskabet i Struer. En båd sejlede på kilen fra dæmningen til et anløbssted lige neden for. Pavilionen blev anlagt i Schous Plantage og var ejet af Schous Hotel. (nu Grand Hotel).
Der findes et postkort på lokalhistorisk museum fra 1907 med et billede af pavilionen, som den oprindelig så ud.

Efter 1 time og 20 minutter vandring (med god tid til at nyde stedet undervejs), kommer man frem til skovens parkeringsplads, hvor der er opstillet grilplads og borde til den evt. medbragte kaffe og mad.

Såfremt du vil en anden vej tilbage eller vil gå helt rundt om "Kilen", kan du fortsætte fra P-pladsen og følge vejen op til Resen kirke. Gå til højre hvis du vil mod Bremdal (og følg alle efterfølgende veje til højre). 15 min fra P-pladsen til Resen Kirke og ca 1 time tilbage

Vil du mod Kjærgårdsmølle så følg vejen til venstre. Vandreturen til du når frem til Kjærgårdsmølle er på ca 20 min

Tryk på fortsæt knappen for at komme videre